Events
Welkom op de pagina van de Empathische Kalender, onderdeel van de Dag van Empathie. De kalender brengt elk jaar empathische activiteiten in mei door heel Nederland onder de aandacht. De kalender bestaat uiteenlopende activiteiten zoals lezingen, documentaires, theater, dans, muziek en debatten.
Wij nodigen cultuurpodia, bibliotheken, gemeenten, bedrijven en geïnteresseerden uit om mee te doen door:
1. Zelf een nieuwe activiteit te organiseren in het kader van de Dag van Empathie in mei en deze aan te melden.
2. Bestaande empathische activiteiten in mei toe te voegen aan de kalender.
Empathische Kalender

In de Schaduw van het Achterhuis is een muzikale voorstelling die een persoonlijk familieverhaal vóór, in en na de oorlog vertelt, over hoe gewone mensen in uitzonderlijke omstandigheden kwamen. Ook 75 jaar later kennen weinigen deze geschiedenis, die zich afspeelde nabij het wereldberoemde Achterhuis.De grootouders van violiste Sandra Kox raken bevriend met de ouders van Anne Frank, Otto en Edith Frank en met Miep en Jan Gies, de helpers van de onderduikers in het Achterhuis uit de Rivierenbuurt in Amsterdam. Passages in het dagboek van Anne verhalen over de geboorte van Sandra’s moeder, over haar opa maar ook de hond van de familie komt in beeld. Vooral gaat het verhaal over het leven van mensen dat, ondanks de verschrikkingen van de oorlog, toch gewoon doorging en over hoe te overleven.Dramaturge Marianne van Vliet regisseerde de voorstelling op basis van het dagboek van Miep Gies, gesprekken met en herinneringen van de betrokkenen en fragmenten uit het dagboek van Anne Frank. Hendrik-Jan Bosma is verantwoordelijk voor de muzikale vormgeving en arrangementen, waarbij hij aansluit op de sfeer van de tekst; wrang, soms hoopvol, dan weer verstild, maar ook licht.

Het energieke Brown Sugar Baby neemt je mee naar de turbulente nadagen van de Nederlandse kolonie. Een Indische jazzband maakt zich klaar voor een belangrijk optreden, maar backstage gaat er van alles mis. Een swingende en indringende voorstelling over politieke onrust, een verborgen familiegeschiedenis en jazz. Schrijver en regisseur Eric de Vroedt geeft een eerlijke en indrukwekkende kijk op het Nederlands-Indië van de jaren dertig.Deze nieuwe (muziek)theatervoorstelling van Eric de Vroedt (De eeuw van mijn moeder) wordt gespeeld door muzikanten en acteurs, met o.a. Hein van der Heijden, Esther Scheldwacht, Mariana Aparicio (winnaar Theo d'Or 2023) en Emma Buysse.Het verhaal1935, Hotel der Nederlanden in Batavia, Nederlands-Indië. De Indische familieband Brown’s Sugar Babies maakt zich klaar voor de grote finale van het jazzconcours. De feestzaal stroomt vol, maar backstage gaat er van alles mis. Een van de zangeressen is haar stem kwijt. De drummer moet last minute vervangen worden. En het jongste zusje van de familie is al dagen zoek. Ondertussen wemelt ‘t in het hotel van de meest schimmige figuren. Terwijl de problemen zich razendsnel opstapelen, zet bandleider Kurt alles op alles om zijn show te redden.Turbulent Nederlands-IndiëBrown Sugar Baby is een nieuwe toneeltekst van Eric de Vroedt geïnspireerd op de verschillende jazzbands van zijn opa en een verborgen familiegeschiedenis. Het verhaal speelt zich af in de turbulente nadagen van de Nederlandse kolonie, een tijd waarin het Indonesische nationalisme door de Nederlanders steeds harder werd onderdrukt, maar amper nog viel te negeren."Alle debatten die nu hevig in Nederland woeden, leefden al volop in de koloniale tijd. De kloof tussen straatarm en steenrijk, de angst voor een tsunami van ‘inlanders’, complottheorieën, polarisatie, oorlog en terreur. In de jaren ’30 was Nederlands-Indië een samenleving op drift: op sommige plekken even jazzy en sexy als Berlijn, op andere plekken een meedogenloze politiestaat. De kolonie was veel opwindender én onderdrukkender dan we geneigd zijn te denken.”| Eric de VroedtMEER INFO
IN DE LIFT is een tragikomische voorstelling waarin de wereld van een ambitieuze zakenvrouw samenkomt met die van een gevluchte jongeman. Gaandeweg wordt duidelijk hoe ver ze van elkaar vandaan staan, maar direct óók hoeveel overeenkomsten zij hebben. Opgesloten in een benauwde ruimte zijn ze ongewild op elkaar aangewezen. IN DE LIFT werkt op de lachspieren én stelt tegelijkertijd een maatschappelijke problematiek aan de kaak.
Annemarie Wisses’ ‘well-made-plays’ die tragikomisch en invoelbaar zijn voor een breed publiek, zijn een enorm welkome aanvulling op het bestaande repertoire binnen de theaterteksten. Via een ogenschijnlijk zeer specifiek-typische situatie brengt Wisse universele en actuele thema’s aan het licht.
Annemarie Wisse (1970) onderzoekt in haar komedie In de lift hoe vooroordelen de mens in hun greep houden. Een succesvolle zakenvrouw en een vluchteling komen vast te zitten in een lift en worden gedwongen toenadering te zoeken. - NRC
Er komt veel samen in dit plot. Annemarie heeft een stuk geschreven met een goeie spanningsboog, en meerdere emotionele lagen. Wat ik met name goed vind is dat het heel speelbaar is. Je voelt en leest wat acteurs met deze rollen aankunnen. Dat vind ik een grote verdienste, dat de schrijver zo schrijft dat een personage gaat leven. - Magne van de Berg, Toneelschrijver

On the eve of National Remembrance Day Susan Neiman, American moral philosopher, and anthropologist Gloria Wekker will discuss how to deal with the dark sides of history. How do you take responsibility for the horrors of the past?How should we deal with victimization, reparations and thebelief/unbelief in progress?In her book Learning from the Germans (2019), Susan Neiman, who grew up in a Jewish family in the South of the US and has lived in Berlin since 1982, compares how German and American society deal with their traumatic past. In her new book Left Is Not Woke (2023) she plees for universalism instead of tribalism and criticizes the focus on victimization and the unreparative past within the left movement. What is the best way to collectively face a traumatic past?Gloria Wekker analyzed in her influential book White Innocence (2016) how the Netherlands has suppressed its history with slavery for years to maintain a positive self-imagery and how that influences contemporary racism.How do we commemorate a traumatic past within a polarized society? Are we able to process our history into a positive ideal of ‘never again’?More information and tickets

In dit theatercollege laat Beatrice de Graaf zien hoe eerdere samenlevingen grote problemen overwonnen. Juist in tijden waarin alles redeloos, radeloos en reddeloos lijkt, ontstaan nieuwe ideeën en baanbrekende innovaties.
Van de Oekraïne-oorlog en de pandemie tot onze eigen woon- en stikstofcrisis, de grote uitdagingen van onze tijd maken ons onzeker en verlammen politici. Maar hoe deden we dit vroeger? Toen waren er ook epidemieën, vluchtelingencrises en natuurrampen, maar dan zonder vaccins, veiligheidsregio’s of deltawerken.
Waarmee kwam Nederland de cholerapandemie te boven? Hoe konden uitzichtloze oorlogen leiden tot lange perioden van vrede? En waarom zijn we door eerdere overstromingen nu beter beschermd? In deze avond vol pakkende verhalen en kleurrijke voorbeelden toont De Graaf welke geschiedenislessen onze eerste hulp bij ongelukken kunnen zijn.Meer informatie

Voor Chinees-Indisch restaurant Hong Kong is het doek gevallen. Het tijdperk is over. Weg is het eerste Hollandse uiteten, de eerste afhaal. Nooit meer babi pangang, foe yong hai of tjap tjoy op zondagavond. Maar wat is er gebeurd met de eeuwig glimlachende, zwijgende vrouw die je witte bakjes meegaf vanachter de toonbank? En met haar lieve dochtertje, dat er altijd vrolijk kroepoek stond in te pakken? In Happy in Holland doorbreekt de volwassen dochter Happy het stilzwijgen. Wie is haar moeder eigenlijk? Wat wilde ze van het leven? Wie zou haar ideale dochter zijn geweest? Wat volgt is een aaneenschakeling van luchtige botsingen tussen moeder en dochter, waarin we alles te horen krijgen, maar het meeste onuitgesproken blijft. Regisseur Char Li Chung en schrijvers Sun Li en Tjyying Liu zijn restaurantkinderen van het eerste uur. Op de brokstukken van het Chinees-Indische restaurant gaan ze in deze ontwapenende voorstelling samen op zoek naar de wortels van hun bestaan. Hoe koester je het verleden, als je er eigenlijk alleen maar heel hard van wil wegrennen? Een liefdevol vaarwel, zoals alleen zij dat kunnen.

Maak je tijdens het Rainbow Collective Festival op voor een avond terugkijken en vooruitblikken op de emancipatie van LHBTIQA+’ers in Nederland. Waar komen we vandaan, welke mijlpalen hebben we al bereikt en wat moet er allemaal nog gebeuren om te komen tot volledige emancipatie? Kortom, wat ging er goed, wat gáát er goed en wat nog helemaal niet?
We bespreken het in een quiz vol humor en hilariteit, maar wel mét serieuze ondertoon. Jij bent kandidaat in deze quiz. Aan de hand van filmpjes en nieuwsberichten speel je drie rondes met als onderwerpen de geschiedenis, het heden en de toekomst van de LHBTIQA+-emancipatie.Presentator Harm Edens wordt bijgestaan door een panel van drie wijzen waaronder cabaretier en stand-up comedian Victor Luis van Es en Miss Abby OMG, bekend van het veel bekeken tv-programma Dragrace Holland.Bij de nieuwsquiz is een gebarentolk aanwezig. Het vriendelijke verzoek aan mensen die hier gebruik van maken om links vooraan in de zaal plaats te nemen.
De LHBTQQIP2SAA-nieuwsquiz is onderdeel van het Rainbow Collective Festival dat plaatsvindt op 26, 27 en 28 mei in Nijmegen. Met een kleurrijk programma voor jeugd en volwassenen vraagt het Rainbow Collective Festival aandacht voor de LHBTIQA+ emancipatie in Nederland. Kijk op rainbowcollectivefestival.nl voor meer informatie.

Nederlandse politieagenten gingen vanaf 1942 langs de huizen van Joden die op deportatielijsten stonden.
Op bevel van de Duitse bezetter gingen Nederlandse politieagenten vanaf 1942 langs de huizen van Joden die op de deportatielijsten stonden. De Joodse bewoners moesten toezien hoe agenten als onderdeel van de Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg (ERR) hun huis doorzochten en hun inboedel registreerden. Na hun deportatie werden de inboedels van de Joodse slachtoffers in verhuiswagens geladen en de spullen naar Duitsland gebracht.In de kelders van het NIOD, waar de ERR tijdens de oorlog kort kantoor hield, ligt het archief van deze inboedelroof. Hinke Piersma en Leah Niederhausen (onderzoekers bij het NIOD) vertellen over deze geschiedenis en laten zien hoe de roof van de meeste persoonlijke bezittingen van Joodse slachtoffers minutieus is geadministreerd.Wat kunnen de lijsten ons vertellen over het vooroorlogse leven van de Amsterdamse Joden? Hebben overlevers of nabestaanden hun spullen teruggekregen en hoe komt het dat er relatief veel aandacht is voor de restitutie van kunst maar niet van persoonlijke bezittingen?Na afloop van het verhaal zijn de documenten uit het ERR-archief en de foto’s van de roof in te zien.Uitgelichte afbeelding: Wagen van de verhuisfirma van de NSB’er A. Puls in Amsterdam met inboedel uit door joden verlaten huizen (bron: Beeldbank WO2 / NIOD)MEER INFO HIER